Joukkoliikenne ja pyöräily puolueiden vaaliohjelmissa – kommentti HS:n uutiseen

Helsingin sanomat otsikoi 27.3. Kaupunki-sivuillaan näin: ”Onko Espoossa riittävästi parkkipaikkoja? Ei kaikkien mielestä – liikennelinjaukset erottavat puolueet toisistaan”.

Lehden mukaan pysäköinnin ovat nostaneet tärkeäksi vaaliteemaksi kokoomus ja perussuomalaiset. Tämä ei yllätä, kuten ei sekään, että nämä kaksi puoluetta eivät nosta pyöräilyä tai jalankulkua esille käytännössä lainkaan.

Mutta varsinaiseen asiaan. Hesarin uutisessa kirjoitetaan lisäksi, että “SDP, vasemmistoliitto ja keskusta ovat lähteneet vaaliohjelmassaan aivan toiseen suuntaan. Ne rakentavat Espoosta tiivistä kaupunkia toimivalla joukkoliikenteellä”.

Seuraavaksi kerrotaan, miten nämä puolueet lupaavat edistää joukkoliikennettä ja tiiviiseen kaupunkirakenteeseen elimellisesti liittyvää pyöräilyä ja kävelyä.

Vihreät mainitaan listan lopussa ohimennen: “Nämä puolueet painottavat joukkoliikenteen tai pyöräilyn merkitystä enemmän kuin joukkoliikenteen puolestapuhujana perinteisesti tunnettu vihreät.” Ja sitten toimittaja harppaa seuraavaan asiaan.

Päätin tarkistaa, mitä nämä puolueet lupaavat joukkoliikenteestä ja pyöräilystä vaaliohjelmissaan.

Espoon Vihreiden vaaliohjelmassa mainitaan sana joukkoliikenne 11 kertaa, monessa eri kohdassa: harrastus- ja liikuntatilojen yhteydessä, asuntorakentamisen yhteydessä, poikittaisen liikenteen yhteydessä, jne.

Keskustan vaaliohjelmassa joukkoliikenne mainitaan viidesti: puolue haluaa kaksinkertaistaa joukkoliikenteen käyttöasteen ja tukea joukkoliikenteen ja pyöräilyn yhdistämistä. Vasemmiston vaaliohjelmassa joukkoliikenne mainitaan kuusi kertaa, SDP ei mainitse asiaa lainkaan.

Espoon Vihreiden vaaliohjelmassa viitataan pyöräilyyn kuusi kertaa: mainitaan Vihreiden esityksestä laadittu pyöräilyn edistämiohjelma (kaksinkertaistetaan pyöräilyn osuus vuoteen 2024 mennessä), halutaan rakentaa lisää pyöräteitä ja riittävän suuret pyöräparkit asemille. Sitä ei muuten mainita, että Vihreiden aloitteesta HSL:n kaupunkipyörät otetaan pian käyttöön myös Espoossa.

espoo_kaupunkifillarit

Keskustan vaaliohjelmassa pyöräilyyn viitataan viidesti ja varsin samassa hengessä kuin Vihreiden ohjelmassa. Lisäksi halutaan pyöräteiden varsille karttoja, pumppausasemia ja huoltoa – erinomaisia ideoita! SDP:n ohjelmassa pyöräilyä sivutaan kahdella maininnalla, vasemmiston ohjelmassa ei kertaakaan.

Tiivissä kaupungissa liikutaan myös jalan. Vihreät tiivistää tavoitteensa näin: “Rakennetaan ympäristöä, joka houkuttelee kävelemään, pyöräilemään ja käyttämään joukkoliikennettä.”

Muista puolueista keskusta ja vasemmisto eivät mainitse kävelyä lainkaan, SDP haluaa lisätä “kevyenliikenteen verkostoa”.

Helsingin Sanomilta voisikin kysyä: miten toimituksessa on päädytty väitteeseen, että SDP, keskusta ja vasemmisto painottavat vaaliohjelmissaan joukkoliikennettä ja pyöräilyä enemmän kuin Espoon Vihreät?

Vaaliohjelmien läpikäyminen ei ainakaan millään muotoa tue tätä.

Lopuksi vielä sama numeroin eli viittaukset joukkoliikenteeseen, pyöräilyyn ja kävelyyn keskustan, SDP:n, vasemmiston ja Vihreiden vaaliohjelmissa:

JOUKKOLIIKENNE
vihreät 11
vasemmisto 6
keskusta 5
SDP 0

PYÖRÄILY
vihreät 6
keskusta 5
SDP 2
vasemmisto 0

JALANKULKU / KÄVELY
vihreät 1
SDP 1
keskusta 0
vasemmisto 0

EDIT: Tämä kirjoitus on laadittu Hesarin paperiversiossa olleen uutisen perusteella. Verkossa oleva teksti on hieman erilainen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s