Keskuspuistosta ja Espoonväylästä

Keskuspuistosta ja Espoonväylästä

4.3.2017 Espoon ympäristöyhdistys järjesti tänään useita Keskuspuistoon suuntautuneita retkiä. Olin mukana Malminmäestä lähteneellä retkellä, jolla tarkasteltiin mahdollisen Espoonväylän linjauksia.

Olen pitkään vastustanut Espoonväylän toteuttamista, ja tämänpäiväinen maastokäynti vain vahvisti tätä näkemystäni. Retken jälkeen pidettiin vielä Entressen kirjastossa Espyyn vaalipaneeli, johon minut oli kutsuttu.

Oli rohkaisevaa nähdä, miten yksimielisesti kunnallisvaaliehdokkaat puolustivat Espoon Keskuspuistoa. Espoonväylän kohdalla tuli jo hajaannusta: osa oli sitä mieltä, että väylälle ei ole vaihtoehtoja ja osa puolusti laillani toisenlaista, ekologiset arvot säilyttävää ratkaisua.

Jaan tässä Keskuspuistoa ja Espoonväylää käsittelevän mielipidekirjoitukseni, joka julkaistiin Kirkko ja kaupunki -lehdessä äskettäin:

Espoonväylälle on vaihtoehto, joka turvaa Keskuspuiston

Hienoa, että Kirkko ja kaupunki -lehden sivuilla nostettiin esiin Espoon Keskuspuisto. Se tunnetaan paljon huonommin kuin Helsingin Keskuspuisto, vaikka luonto- ja virkistyskohteena se on vähintään yhtä arvokas.

Itäiseen ja läntiseen osaan jakautuvan Espoon Keskuspuiston halkaisee jo nykyisellään Finnoontie, joka on samalla ainoa suora reitti Suomenojalta Espoon keskukseen. Sen rinnalle on jo vuosikymmenien ajan suunniteltu uutta tietä, Espoonväylää, joka kulkisi Finnoontien rinnalla. Tien rakentamiseen vaadittavia miljoonia ei kuitenkaan ole löytynyt. Se on hyvä asia.

Uusi väylä, josta on toiveikkaissa puheissa visioitu nelikaistaista, olisi lopullinen isku Keskuspuiston yhtenäisyydelle. Jo nykyisellään erittäin kapea ekologinen yhteys katkeaisi ja luonto joutuisi jälleen kerran häviäjän rooliin. Liikenteen melu Keskuspuistossa lisääntyisi.

Nykyisen Finnoontien liikenteelliset ongelmat ovat ratkaistavissa muilla keinoin. Finnoontien turvallisuutta voidaan kohentaa esimerkiksi ylikuluin sekä parantamalla jalankulun ja pyöräilyn edellytyksiä.

Henkilöautoliikenteestä johtuvia ruuhkia sen sijaan ei ole viisasta ratkaista rinnakkaisella autotiellä. Liikennetutkimukset osoittavat, että autot kyllä ottavat niille annettavan tilan. Koska Espoo tiivistyy kovaa vauhtia, Espoonväylän tuoma lisäkapasiteetti olisi ennen pitkää käytetty.

Paras ratkaisu Finnoon ja Espoon keskuksen väliselle liikenteelle on raitiotie. Tämä onkin jo mukana Espoon liikenneverkkovisiossa. Jos raitiotie toteutuisi, olisi mahdollista vaihtaa Espoon asemalla junasta ratikkaan ja ajaa Finnoolle, johon pian tulee metro. Sieltä voi jatkaa itään ja länteen.

Tämä olisi huikea parannus Espoon poikittaisliikenteeseen ja siitä hyötyisivät kaikki. Uusi autotie palvelisi lähinnä autoilijoita, ja samalla Keskuspuiston luontoarvot olisivat uhattuna.

Onneksi Espoon kaupunginvaltuusto suhtautuu Keskuspuistoon vakavasti. Tästä tuorein esimerkki on valtuuston 23.1.2017 antama hyväksyntä tekemälleni valtuustoaloitteelle suojelualueiden perustamisesta Keskuspuistoon, Harmaakallion metsäalueelle, Mössenkärin lintulammen ympärille sekä Lillträskin suolle Suomi 100 -juhlavuoden aikana.

Yksi vastaus artikkeliiin “Keskuspuistosta ja Espoonväylästä

  1. Järkevää.luulisi että kehä 2 ja turunväylä riittää kehä 3 :lle menijöille.finnoontie on täysin riittävä jos raskas liikenne supistetaan.
    eli espoonväylä on turha.
    andré

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s