Tutkimus: Espoo on edelläkävijä

Näin todella on: Espoo, Tukholma ja München ovat hollantilaisen Telos-tutkimusinstituutin mukaan Euroopan kestävimmät kaupungit. Vertailussa oli mukana 140 kaupunkia. Raportissa kestävällä tarkoitetaan sosiaalista, ekologista ja taloudellista kestävyyttä.

Julkisen liikenteen ja erityisesti raideliikenteen on helppo nähdä edistävän ekologisesti kestävää kaupunkirakennetta. Raiteiden ympärille rakentuvan kaupungin on oltava tiivis ja tiiviys tuo toimeliaisuutta – ”kaupunkia” – sekä, hyvin toteutettuna (ja voimakkaasti yksinkertaistaen), säästää metsää jossain syrjemmällä.

Auto-Espoo, ainakin se kaikkein eteläisin, on muuttumassa, kun Länsimetro vihdoin ensi syksynä alkaa liikennöidä Matinkylään. Tervetuloa!

***

Sana ”edelläkävijä” toistuu tiuhaan kaupunginvaltuutettujen, luottamushenkilöiden ja virkamiesten työtä ohjaavassa strategiassa eli Espoo-tarinassa.

Mutta ainakin jalankulkijan näkökulmasta edelläkävijyys voisi olla rohkeampaakin.

Esimerkki: Helsinki valmistelee kesäksi 2017 muutosta, jossa mopot siirretään jalkakäytäviltä ajoradalle: ”Meidän näkemyksemme on, että mopoilu tulisi sallia jalankulku- ja pyöräteillä lähinnä silloin, kun vastaavaa reittiä ei ole mahdollista muutoin järjestää.”

Toinen naapurikaupunki Vantaa jo siirsi mopot pois jalkakäytäviltä ja perusteli päätöstäään turvallisuudella: ”Muutoksen uskotaan vähentävän etenkin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa sattuvia turmia.”

Espoo puolestaan ilmoitti kaupunkitekniikan keskuksen virkamiehen suulla ja tietääkseni ilman ainoatakaan luottamushenkilön nuijankopautusta, että täällä mopot ja jalankulkijat kulkevat jatkossakin samalla väylällä:

”Emme halua altistaa mopoilijoita vaaralle ja pakottaa heitä raskaan liikenteen joukkoon.”

Kun kaupunkiviidakon asukki astelee metrosta maan pinnalle tai jalkautuu ratikasta kadulle, liikkumisen pitäisi olla turvallista ja ympäristön mahdollisimman viihtyisää ja virikkeellistä. Eräs hyvän kaupunkisuunnittelun lähtökohta on se, miten saadaan aikaiseksi paras mahdollinen ”jalankulkuympäristö”.

Ainakin toistaiseksi näyttää siltä, että espoolainen edelläkävijä on vaarassa jäädä jalkakäytävällä kiitävän moottoriajoneuvon alle.

image

Helsingissä uudistetaan parhaillaan myös pyöräväylien suunnittelun ohjeistusta. On tapahtumassa ajattelutavan muutos, jossa pyöräilyä ja jalankulkua ei enää niputeta ”oikealle liikenteelle” alisteiseksi ”kevyeksi liikenteeksi”. Espoossahan näin yhä toimitaan.

Uudessa ohjeistuksessa pyöräily on ajoneuvoliikennettä, joka erotetaan aiempaa selvemmin jalankulusta.

”Liikenneympäristöstä pitää rakentaa sellaista, että pyöräliikenne voi kasvaa haittaamatta jalankulkua”, kertoo Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikenneinsinööri Niko Palo Kuntalehden haastattelussa.

Tällaisesta edelläkävijyydestä myös Espoon pitäisi ottaa mallia. Vielä pyöräilyn edistäminen on kovin tahmaista, vaikka parannuksiakin on toki tapahtunut.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s