Valtuuston vuosi 2013 päättyi sirkukseen

Valtuusto kokoontui maanantaina 9.12. päättämään mm. Kalajärvenkallion asemakaavaehdotuksesta, jonka kanssa Espoossa on painittu jo 1980-luvulta saakka. Alueelle, joka tuoreessa maakuntakaavassa on virkistysaluetta, halutaan kourallinen pientaloja. Lähinnä kokoomuksen ajamana kaava oli edennyt näin pitkälle merkittävistä ja aivan ilmeisistä puutteista huolimatta. ELY-keskus ja ympäristökeskus vastustavat lausunnoissaan varsin jyrkkäsanaisesti luontoarvoiltaan herkän alueen rakentamista. Uhkana on sekin, että rakentamisvaiheessa ja myöhemmin hulevesien lisääntyessä matala ja vaihtuvuudeltaan hidas Kalajärvi saastuu. Kalajärven asukkaat ovat olleet upealla tavalla aktiivisia ja nostaneet valtuutettujen tietoisuuteen näitä tärkeitä ja hyvin perusteltuja näkemyksiä.

Erinäisten mutkikkaiden vääntöjen päätteeksi Vihreä valtuustoryhmä äänesti lopulta tyhjää, kun puhe meni kaavan palauttamiseen valmisteluun. Syynä tähän oli se, että vaikka palauttaminen toki oli parempi ratkaisu kuin huonon kaavan vieminen valtuuston siunauksella eteenpäin, palautuksen ehdot eivät Vihreiden mielestä olleet riittävät turvaamaan Kalajärvi luontoarvoineen sekä Nuuksion suuntaan vievä viheryhteys. Kaavaa kaikkein kiivaimmin ajava kokoomus yrittää nyt kerätä irtopisteitä sillä, että kaava valmistellaan kosmeettisesti uudestaan ja valtuusto saa käytännössä muuttumattoman kaavan päätettäväkseen. Jos kaava sitten hyväksytään, joudumme tuttuun tapaan valitusten kierteeseen ja aivan perustellusti. Tällaisessa on oikeastaan aika vähän järkeä, mutta olemmehan Espoossa.

Kalajärvenkallion jälkeen valtuuston kokous sai suorastaan absurdeja piirteitä, kun alkoi keskustelu Ulla Palomäen (Kok.) aloitteesta parkkipaikkojen lisäämisestä. Palomäeltä sekä muutamilta muilta autoilupuolueen edustajilta kuultiin aivan käsittämättömiä argumentteja pysäköinnin ja yksityisautoilun merkittävän edistämisen puolesta. En ole eläessäni ollut yhtä pöllämystynyt ja toivon kovasti, että joku ATK-taitoinen voisi poimia valtuuston videostriimistä parhaat palat YouTubeen. Syvimmälle sydämeeni kätkin argumentin, jossa syytettiin vihreitä lihavuuden ja yksinäisyyden yleistymisestä: olemme halunneet lisää pyöräteitä ja parempaa jalankulkua ja kaikkea muuta pahaa sillä seurauksella, että autoilijoiden on vaikea enää päästä autolla kauppakeskuksiin jaloittelemaan ja tapaamaan kanssaihmisiä!

On ihan jokaisen espoolaisen tragedia, että eräät valtuutetut eivät ymmärrä sitä, että turhan autoilun karsiminen helpottaa kaikkia – niin kynsin hampain autostaan kiinni pitävää kokoomuslaista kuin autoa omistamatonta joukkoliikenteen käyttäjää. Miten yksinkertaista: kun teillä on vähemmän autoja, myös ruuhkia, saasteita ja melua on vähemmän ja vankkumaton autoilija pääsee nopeammin sinne, minne ikinä haluaakaan. Samalla on varaa joukkoliikenteen monipuoliseen kehittämiseen kestämättömien, autoilua edistävien tiehankkeiden sijaan.

image

Jorvin sairaalan väliaikainen parkkipaikka kuvattuna luonnonsuojelualueen rajalta aamuruuhkan jälkeen. Lähimmät autot ovat noin sadan metrin päässä. Lisää parkkipaikkoja!

Kokouksessa julkilausutut 1960-luvulle katsovat näkemykset elävät etenkin kokoomuksen ja joidenkin persujen puheissa. Onneksi perustelut ovat niin kertakaikkisen kehnoja, että niillä tuskin on vankkaa kannatusta kummassakaan näistä ryhmistä. Tähän on pakko uskoa, muuten Espoon näkymät ovat aika onnettomat.

Valtuusto jäi nyt joulutauolle. Työ jatkuu tammikuussa. Ensimmäinen vuoteni kaupunginvaltuutettuna ja kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenenä on ollut äärimmäisen opettavainen eilisestä sirkuksesta huolimatta. Odotan jo innolla tulevaa vuotta!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s