Espoonväylän toteutuminen on askeleen lähempänä

Espoonväylän toteutuminen on askeleen lähempänä

Kaupunkisuunnittelulautakunta teki eilisessä kokouksessa päätöksen siitä, että Espoon Keskuspuiston halkaisevan Espoonväylän osan suunnittelu jatkuu ns. läntisen vaihtoehdon pohjalta.

Tein kokouksessa palautusesityksen, jossa asia olisi valmisteltu uudelleen ja mukaan olisi tuotu vaihtoehto uuden Espoonväylän korvaamisesta ensisijaisesti nykyisen Finnoontien merkittävilläkin parannuksilla sekä aloittamalla selvitys raideyhteyden (tai alkuun runkobussilinjan tai joukkoliikennekadun) reitistä ja kustannuksista. Tämän esitykseni lautakunta hylkäsi selvin äänin 11–2. Ilmoitimme Kirsi Louhelaisen (varapj.) kanssa jättävämme päätöksestä eriävän mielipiteen.

Nykyisen kaupunkisuunnittelulautakunnan enemmistö siis haluaa edistää jopa nelikaistaiseksi visioitua autoiluväylää Keskuspuistoon. Tämän suunnittelu on pitkään lähtenyt siitä, että arvokkaan metsämaiseman sekä Söderskogin peltoaukean halki ajellaan kuin suurella pääväylällä.

“Tuleva väylä on tarkoitus toteuttaa nelikaistaisena, mutta nopeusrajoitus tulee olemaan 60 kilometriä tunnissa”, lautakunnan puheenjohtaja Markku Markkula kuvaili suunnitelmia Länsiväylälle 2013.

Lautakunnassa tuntui onneksi jo heränneen ainakin jonkinmoinen huoli siitä, että väylä olisi nelikaistaisena liian leveä. Hyvää on sekin, että Keskuspuiston luontoarvoille ja tärkeille ekologisille yhteyksille erityisen haitallinen itäinen väylävaihtoehto kuopattiin kokouksessa lopullisesti.

Läntisen reitin haitat ovat silti todelliset. Uuden väylän myötä liikennemelu pääsee syvemmälle Keskuspuistoon. Arvokkaita metsäkohteita hakataan, kallioita räjäytetään ja tunneleita kaivetaan. Keskuspuiston itäisen ja läntisen osan jo nykyisellään hatara ekologinen yhteys heikkenee entisestään. Lisäksi ilmeni, että Malminmäkeen jo rakennettujen ruokakauppojen kohdalle havitellaan vielä suurempaa kaupan keskittymää.

Espoonväylän toteutumisen ilmeinen pitkän aikavälin seuraus on, että liikenteen määrä lisääntyy tiekapasiteetin kasvaessa. Juuri tästä syystä olen jo pitkään ajanut vaihtoehtoa, joka tukeutuisi toisaalta nykyisen tien parantamiseen ja toisaalta joukkoliikenneyhteyksien kohentamiseen.

Tämä kanta ei nyt saanut tukea, vaan lautakunta halusi edistää nimenomaan autokaupungin kehittymistä. Jos ja kun Espoossa ratkaistaan orastavia liikenteellisiä haittoja rakentamalla lisää autoiluväyliä, lopulta mikään määrä tietä ei riitä.

Espoonväylää viedään eteenpäin osin samoista syistä kuin Kehä II:sta aikanaan 1990-luvulla. Tuolloin ratkaisu ruuhkien pelkoon oli moottoritien avaaminen keskelle kaupunkia. Kehä II:n valmistumisesta on 17 vuotta. Se oli jo viime vuosikymmenellä toivottoman tukkoinen etenkin aamun ja iltapäivän ruuhkissa.

Mikäli Espoonväylä toteutetaan, henkilöautot seisovat tulevina vuosina ruuhkahuipun aikaan Keskuspuistossa, kenties kohdassa, jossa nyt laulavat pikkusiepot, tiltaltit ja idänuunilinnut ja jonne taimenet nousevat puroon kutemaan.

Yksi vastaus artikkeliiin “Espoonväylän toteutuminen on askeleen lähempänä

  1. Karmeaa. Hienoa että pistit kuitenkin vastaan. Noilla pelloilla minäkin opin murtsikan salat isäni kanssa vajaa 40 vuotta sitten, ja sain maisemissa ensimmäiset hienot luontokokemukseni. Pahin toteuma olisi ollut tuo itäinen vaihtoehto.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s