Kaupunkisuunnittelulautakunnan kokousasiat 18.1.2017

15.1.2017 Vuoden ensimmäisessä kaupsulautakunnan kokouksessa isona asiana on yleiskaavan kudelmien tavoitteet. “Kudelmilla” tarkoitetaan laajoja linjauksia ja tavoitteita asumisen, elinkeinojen, palvelujen ja viheralueiden toteutumisesta. Toinen tärkeä asia on Otaniemen opiskelija-asuntojen autopaikkanormi, johon esitetään merkittävää parannusta eli autopaikkojen vähentämistä opiskelijoiden tarvetta vastaavaksi. Merkittävänä päätösasiana on myös maa-aineslupa Ämmässuon–Kulmakorven alueelle, jolle ympäristölautakunta on jo aiemmin myöntänyt ympäristöluvan. Lisäksi parilla pikkukaavalla edistetään Raide-Jokeria, ja listalla on myös Leppävaaran asumisen tiivistämistä. Alla asiat tiiviisti avattuna. Asialista liitteineen löytyy täältä.

3 Yleiskaavan kudelmien tavoitteet, pöydälle 14.12.2016
Kokouksen iso asia. Viime vuoden viimeisessä kokouksessa asia jätettiin pöydälle parempaa tutustumista varten. Parannusehdotuksia on tehtävä ainakin ekologisia yhteyksiä ja luontoarvoja koskeviin seikkoihin. Tutustun näihin tarkemmin vielä ennen kokousta.

4 Keilaniemi, asemakaavan muutosehdotuksen hyväksyminen, alue 220829, 10. kaupunginosa Otaniemi, pöydälle 14.12.2016
Raide-Jokeriin liittyvä kaava, johon lautakunta on ollut tyytymätön. Huolena on pikaraitiotien ja metron välinen vaihto ja sen sujuvuus.

5 Albergan kartano, asemakaavan muutoksen hyväksyminen, alue 111307, 51. kaupunginosa Leppävaara, pöydälle 14.12.2016
Kaavalla ratkaistaan, miten Raide-Jokeri kulkee Leppävaaran Alberganesplanadilla. Asukkaiden huolena on ollut melu ja pikaratikan ajonopeus, mutta nämä eivät käytännössä tule olemaan ongelmia. Ajonopeus on Alberganesplanadilla joka tapauksessa alhainen 0–30 km/h, eikä melukaan selvitysten perusteella vaikuta raiteen rakentamiseen.

6 Albergankartano, asemakaavan muutoksen hyväksyminen, alue 111308, 51. kaupunginosa Leppävaara
Tavoitteena on “turvata sujuvat liikennejärjestelyt” toimistoille Leppävaarassa Bertel Jungin aukiolla. Vaikuttaisi olevan pieni teknisluonteinen muutos.

7 Vallikallio I, ehdotus kaupunginhallitukselle asemakaavan muutokseksi, alue 110210, 51. kaupunginosa Leppävaara (Kh-asia)
Järkevän oloista tiivistämistä Leppävaarassa: kaavan toteutuessa toimistotalo saneerataan asunnoiksi. Kaava on ollut lokakuussa nähtävillä ongelmitta.

8 Otaniemen opiskelija-asuntojen autopaikkojen laskentaohje
Tärkeä asia Otaniemen tulevaisuuden kannalta. Pysäköintiasiaa on selvitetty laajasti, viimeksi syksyllä 2016. Lautakunta hyväksyi vuonna 2014 Otaniemen pysäköintiohjeen, jota alueen maanomistajat ja toimijat ovat pitäneet ylimitoitettuna eli se tuottaa heidän mielestään liikaa parkkipaikkoja opiskelijoiden tarpeisiin nähden. Nyt esitetään seuraavaa normia: 1 autopaikka / 400, 500 tai 600 kerrosneliömetriä (riippuen etäisyydestä Korkeakouluaukiolle) eli siis todella merkittävä höllennys nykytilaan. Hyvä!

9 Maa-aineslupa ja aloittamisoikeus Espoon kaupungin Espoonkartanon kylässä osille kiinteistöjä RN:ot 1:385, 1:386 ja 1:390 sekä Nuuksion kylässä osalle kiinteistöä RN:o 25:14, osoite: Kulmakorpi, my…
Esitetään louhintalupaa kymmeneksi vuodeksi Ämmässuon–Kulmakorven alueen pohjoisosaan lähelle Nupurinjärventietä. Ympäristölautakunta on aiemmin myöntänyt ympäristöluvan (josta on kuitenkin valitettu). Lähin asutus on lännessä noin 500 metrin päässä, pohjoisessa noin 600 metrin päässä. Sotelautakunta on aiemmin todennut, että “hankkeeseen liittyy haittavaikutuksia, jotka eivät ylitä terveysvaikutukselle asetettuja ohjearvoja, mutta ne voivat kuitenkin aiheuttaa viihtyvyyden heikkenemistä ihmisten asuin- ja elinympäristössä”.

10 Selvitys aurauslumien sijoittamisesta Espoossa
Merkitään tiedoksi selvitys, jossa on tutkittu lumenvastaanottopaikkojen sijoittamista Ämmässuolle, Blominmäkeen (vedenpuhdistamon louhintatöiden valmistuttua) ja Sammalvuoreen (käsittääkseni nykyisen metrotyömaan alueelle eli metsää ei välttämättä kaatuisi – pitää toki selvittää). Lisäksi selvityksessä todetaan, että Vanttilan nykyinen vastaanottopaikka toimii väliaikaisena ja että tulevissa asemakaavoissa yritetään varata enemmän tilaa lumen väliaikaiseen sijoitukseen. Kaupunki on myös hankkinut lumensulatuskoneen, jota on kuitenkin kritisoitu polttoainesyöpöksi. Haluaisin ainakin kuulla, voiko lumensulatuskoneen modata käymään biopolttoaineella, jota valmistetaan kierrätysjätteestä. Ainakin henkilöautolle tuollainen muutos on helppo tehdä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s