Espoolainen erikoisuus: vähäjärkinen kaavoittaminen

Kävin sunnuntaina pikaisella bongausretkellä Espoon Suurpellossa, “uniikkina puistokaupunkina” markkinoidulla alueella, jossa on Henttaan vanhaan kulttuurimaisemaan pystytettyjen laatikkotalojen lisäksi lintuja houkuttavia lätäköitä ja yhdessä niistä tänä vuonna kuoriutunut ristisorsa – hyvä havainto.

Paljon huonompi havainto oli se, että suurella tohinalla rakennetulle asuinalueelle vie esimerkiksi Helsingin keskustasta yksi säännöllinen bussi. Vieressä kulkevalla Kehä II:lla ei edelleenkään kulje juuri lainkaan busseja, vaikka se valmistui jo vuonna 2000. Espoon sisäisten linjojen pysäkeille on Suurpellosta jopa yli kilometrin kävelymatka. Osayleiskaavaan tehty pikaratikan raidevaraus häämöttää jossain kaukaisessa tulevaisuudessa.

Espoo suunnittelee, että Suurpeltoon tulee 10000-15000 asukasta. Kansainvälisestä koulusta käydään vasta arkkitehtikilpailua ja “liike-ja palvelukortteleiden suunnittelu ja kehittäminen on käynnissä”, mutta vielä on edessä esimerkiksi asemakaavan muutos. Suurpellossa on jo paljon asukkaita, mutta ei ruokakauppaa – eikä oikeastaan yhtään mitään muutakaan, paitsi Angry Birds -leikkipuisto. Laurea-ammattikorkeakoulun tekemän kyselyn mukaan asukkaat kokevat, että paljon on luvattu, mutta mitään ei ole tehty.

Miten huonojen julkisten yhteyksien päähän ja palvelujen ulottumattomiin voi syntyä viihtyisä asuinalue?

En ymmärrä. Ennemminkin vaikuttaa siltä, että Suurpeltoa odottaa sama kohtalo kuin melkein kaikkia muita espoolaisia lähiöitä: siitä tulee nukkumalähiö, jossa ei tapahdu mitään, koska palvelut kirjastoista alkaen on keskitetty Ison Omenan, Sellon ja ties minkä kauppakolossin ympärille. Ja asukkaat tottuvat liikkumaan autolla, koska se on huonojen julkisten yhteyksien takia helpoin vaihtoehto.

No, on Suurpellossa (ristisorsan lisäksi) sentään jotain hyvää. Suurpelto on kokeilualue, jossa asunnot saavat lämpöä asukkaiden ja kodinkoneiden tuottamasta energiasta. Mutta kuinka paljon tällä ratkaisulla tasataan hiilidioksidipäästöjä, jotka syntyvät, kun Espoo on jälleen synnyttänyt uuden rakkauslapsen – autokaupungin kaupungin sisälle?

Espoon vähäjärkiseen kaavoituspolitiikkaan on aika saada jotain tolkkua.

Risto Nevanlinna

417

Espoon Vihreät

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s